مسئول واحدراضیه شریفی

   مدرک تحصیلی: ،کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی

 

  شرح وظایف مددکاری اجتماعی (گرایش بهداشت و درمان) :

      ۱مراجعه روزانه به بخش های بیمارستان با هدف مورد یابی و تشکیل پرونده اجتماعی بیمار.

      ۲تشخیص نیازهای بهداشتی ، درمانی ، فرهنگی و اجتماعی مددجویان و اولویت بندی آنها.

      ۳- ارائه خدمات مشاوره ای به بیماران و خانواده های آنان جهت حمایت های بهداشتی درمانی در راستای فرایند های درمانی مرکز.

      ۴- ایجاد رابطه مطلوب و سالم بین بیماران ، موسسه ، خانواده به منظور حل مشکل آنان.

      ۵- بررسی و پیگیری مسائل مربوط به سوء رفتارهای اجتماعی و وقوع جرم و ضرب و شتم در مورد بیماران گروههای هدف.

      ۶- برقراری برنامه های آموزشی جهت تطبیق شرایط بیمار با محیط زندگی و ارتقای کیفیت زندگی.

      ۷- انجام برنامه های گروه درمانی برای جامعه هدف.

      ۸- ارتباط و همکاری با سازمان های دولتی و غیر دولتی موجود در جامعه و بهره گیری از آنان به نفع بیماران و خانواده آنان.

      ۹- بازدید منزل بیماران در صورت ضرورت بنا بر تشخیص مسئول واحد.

     ۱۰- بررسی وضعیت مال بیماران و اعلام نظر تخصصی با در نظر گرفتن اعتبارات مصوب و منابع موجود در جهت تسهیل پرداخت هزینه های درمانی.

      ۱۱- ایجاد تعامل بین بیمار و همراهان با کادر درمان و پزشکان معالج در راستای تسهیل خدمات درمانی موثر وکارامد.

      ۱۲- تهیه گزارش نهایی از وضعیت اقتصادی و اجتماعی بیماران ، تشکیل پرونده اجتماعی بیماران و ارائه به مقام مافوق.

      ۱۳- حضور در کمیته های بیمارستانی و ستادی منطبق با شرح وظایف.

      ۱۴- اجرای پروژه های تحقیقاتی و مطالعاتی در مورد مسائل اجتماعی و روانی در حوزه بهداشت ودرمان.

      ۱۵- شرکت در گروههای اموزشی ضمن خدمت.

      ۱۶- همکاری در جهت پیشبرد آموزشی علمی دانشجویان مددکاری اجتماعی.

      ۱۷- همکاری و مشارکت در بحران های طبیعی و اجتماعی از طریق اداره مددکاری و ستاد حوادث غیر مترقبه وزارت متبوع.

      ۱۸- تهیه و تنظیم برنامه های فرهنگی ، هنری و تفریحی به منظور بهبود وضعیت روانی بیماران.

      ۱۹- انجام کلیه امور ارجاعی از طرف مسئولین مافوق.

 

 

فرآیندهای مددکاری

 

 

 

 

 

گروه هدف واحد مدد کاری

فرایند بیمار مجهول الهویه (1)

فرایند حمایت از نوزادان با ویژگی های خاص (1)

مساعدت به بیماران بی بضاعت

کتابچه مدد کاری

 

پمفلت های آموزشی مددکاری

 

پمفلت سلامت روان 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فرم های مورد نیاز مددکاری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

لیست سازمان ها و موسسات خدمات

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

لینک های مفید
  • 1402/11/25
  • - تعداد بازدید: 291
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
مهارت های بین فردی

مهارت های بین فردی چه مهارت هایی هستند و چرا در محل کار اهمیت دارند ؟

در تمامی حرفه ها  و شغل ها در جامعه امروزی برقراری ارتباطات بین فردی موثر یکی از اجزای حیاتی کار محسوب می شود . ارتباط میان فردی فرایندی است که طی آن اطلاعات و احساسات را از طریق پیام های کلامی و غیر کلامی با دیگران در میان می گذاریم . ارتباط به معنای اشتراک گذاری هر آن چیزی است که در ذهن شما وجود دارد . توانایی برقراری روابط اجتماعی یکی از نشانه های اصلی سلامت روان در افراد است . ارتباط را می توان یک فرایند ساختار یافته یا کنش اجتماعی در نظر گرفت که فاکتورهای مهمی در آن دخیل است مانند :  محتوای کلام و موضوع گفتگو ، توجه به ابعاد فرهنگی و خرده فرهنگ، تن صدا ، تماس چشمی ، حالات جهره و ...   . ارتباط موثر بین فردی زمانی مطرح می شود  که ما از خانواده و محیط امن کودکی خارج شده و در ارتباط با افراد و جامعه جدید دچار تناقضاتی شده ایم  . آن وقت است که باید مهارت های ارتباطی خود را مورد قضاوت قرار دهیم و یادگیری را از جایی شروع کنیم که در آن ضعف داریم . محیط کار جایی است که بیشترین اهمیت را در زندگی هر شخص دارد و توانایی برقراری ارتباط موثر در این محیط به رضایت شغلی منتج می شود

همان طور که کیفیت روابط بین فردی می تواند در رشد شخصیت و شناخت هویت افراد کمک کند نداشتن ارتباط موثر ، خوب و کارآمد با دیگران هم می تواند منجر به شکست ، افسردگی و مشکلات روحی روانی می شود .توجه داشته باشیم افراد نباید به بهانه ایجاد صمیمیت به حریم شخصی و خصوصی یکدیگر ورود پیدا کنند و شخصیت یکدیگر را طبق خواسته خود تغییر دهند . به دلیل تفاوت هایی که بین افراد وجود دارد بروز تعارض در روابط اجتماعی اجتناب ناپذیر است .

برای ارتباط خوب ، به مهارت های بین فردی نیاز دارید .مهارت بین فردی برای ارتباط مناسب با همکارانتان ، تبادل نظر ، اطلاعات و مهارت ها ضروری هستند . باعث می شود به نظرات  و پیشنهادات یکدیگر به صورت متقابل احترام بگذارید و توجه داشته باشیدو در نتیجه به عملکرد بهتری در انجام مسولیت ها ، مدیریت بهتر وظایف و انجام به موقع کارها منجر می شود

کد برداری یعنی برداشت مخاطب از پیام شما . داشتن تحصیلات یا تجربه کاری لزوما به این معنا نیست که قدرت برقراری ارتباط موثر را داریم حتی با تجربه ترین افراد هم ممکن است در رساندن پیامشان به دیگران با مشکل مواجه شوند .  آرامش و مراقبت از بیماران مهارت کلیدی پرستاران است . داشتن انواع مهارت بین فردی به ویژه همدلی و صبر در این شغل ضروری می باشد

افرادی که در مهارت های ارتباطی توانایی کافی کسب کرده اند به راحتی و با گشاده رویی با دیگران ارتباط برقرار می کنند پیام های خود را به وضوح منتقل کرده و دیگران پس از بازخورد با آنها احساس مثبتی دارند .

اصول روابط بین فردی :

مهارت های ارتباطی غیرکلامی

مدیریت تعارضات

مهارت گوش دادن

قابل اعتماد بودن

همدلی کردن

همکاری

احترام گذاشتن

  • گروه خبری : گروههای محتوا,اطلاعیه ها,تازه های خبر
  • کد خبری : 95156
کلیدواژه