مسئول واحدراضیه شریفی

   مدرک تحصیلی: ،کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی

 

  شرح وظایف مددکاری اجتماعی (گرایش بهداشت و درمان) :

      ۱مراجعه روزانه به بخش های بیمارستان با هدف مورد یابی و تشکیل پرونده اجتماعی بیمار.

      ۲تشخیص نیازهای بهداشتی ، درمانی ، فرهنگی و اجتماعی مددجویان و اولویت بندی آنها.

      ۳- ارائه خدمات مشاوره ای به بیماران و خانواده های آنان جهت حمایت های بهداشتی درمانی در راستای فرایند های درمانی مرکز.

      ۴- ایجاد رابطه مطلوب و سالم بین بیماران ، موسسه ، خانواده به منظور حل مشکل آنان.

      ۵- بررسی و پیگیری مسائل مربوط به سوء رفتارهای اجتماعی و وقوع جرم و ضرب و شتم در مورد بیماران گروههای هدف.

      ۶- برقراری برنامه های آموزشی جهت تطبیق شرایط بیمار با محیط زندگی و ارتقای کیفیت زندگی.

      ۷- انجام برنامه های گروه درمانی برای جامعه هدف.

      ۸- ارتباط و همکاری با سازمان های دولتی و غیر دولتی موجود در جامعه و بهره گیری از آنان به نفع بیماران و خانواده آنان.

      ۹- بازدید منزل بیماران در صورت ضرورت بنا بر تشخیص مسئول واحد.

     ۱۰- بررسی وضعیت مال بیماران و اعلام نظر تخصصی با در نظر گرفتن اعتبارات مصوب و منابع موجود در جهت تسهیل پرداخت هزینه های درمانی.

      ۱۱- ایجاد تعامل بین بیمار و همراهان با کادر درمان و پزشکان معالج در راستای تسهیل خدمات درمانی موثر وکارامد.

      ۱۲- تهیه گزارش نهایی از وضعیت اقتصادی و اجتماعی بیماران ، تشکیل پرونده اجتماعی بیماران و ارائه به مقام مافوق.

      ۱۳- حضور در کمیته های بیمارستانی و ستادی منطبق با شرح وظایف.

      ۱۴- اجرای پروژه های تحقیقاتی و مطالعاتی در مورد مسائل اجتماعی و روانی در حوزه بهداشت ودرمان.

      ۱۵- شرکت در گروههای اموزشی ضمن خدمت.

      ۱۶- همکاری در جهت پیشبرد آموزشی علمی دانشجویان مددکاری اجتماعی.

      ۱۷- همکاری و مشارکت در بحران های طبیعی و اجتماعی از طریق اداره مددکاری و ستاد حوادث غیر مترقبه وزارت متبوع.

      ۱۸- تهیه و تنظیم برنامه های فرهنگی ، هنری و تفریحی به منظور بهبود وضعیت روانی بیماران.

      ۱۹- انجام کلیه امور ارجاعی از طرف مسئولین مافوق.

 

 

فرآیندهای مددکاری

 

 

 

 

 

گروه هدف واحد مدد کاری

فرایند بیمار مجهول الهویه (1)

فرایند حمایت از نوزادان با ویژگی های خاص (1)

مساعدت به بیماران بی بضاعت

کتابچه مدد کاری

 

پمفلت های آموزشی مددکاری

 

پمفلت سلامت روان 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فرم های مورد نیاز مددکاری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

لیست سازمان ها و موسسات خدمات

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

لینک های مفید
  • 1402/07/22
  • - تعداد بازدید: 252
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
با مهارت های جرات مندی بیشتر آشنا شویم

با مهارت های جرات مندی بیشتر آشنا شویم

رفتار جراتمندانه یک رفتار بین فردی است که شامل ابراز صادقانه و تا حدودی صریح در مورد افکار و احساسات است؛ به نحوی که از نظر اجتماعی مناسب بوده و احساسات و آسایش دیگران نیز در آن مدنظر باشد.

خیلی از ما یاد گرفته ایم که باید همیشه رضایت دیگران را در نظر داشته باشیم و یا تسلیم خواسته های آنها شویم؛ یاد گرفته ایم که خیلی خوب نیست که خواسته های خود را مهم تر از خواسته های دیگران بدانیم، یا نباید دردسر و آشوب و تنش درست کنیم؛ به عنوان مثال اگر کسی کاری کرد یا چیزی گفت که ما دوست نداشتیم، باید ساکت باشیم و سعی کنیم در آینده از آن آدم دوری کنیم. 

اما خوب است بدانیم جرأتمندی با پرخاشگری متفاوت است و حد وسط میان رفتار قلدرمآبانه و رفتار حقیرانه و از سر ترس است. در نتیجه اگر رفتار جرأتمندانه را بلد نباشیم، احساساتی همچون افسردگی، رنجش، ناامیدی و خشم را تجربه خواهیم کرد.

کسانی که رفتار جرأتمندانه ندارند، اغلب نمی توانند احساسات خود را چه خوب و چه بد بروز دهند، و این به مرگ رابطه منجر می ، زیرا دو طرف نمی توانند به هم بگویند چه چیزهایی را می خواهند و اثر رفتار طرف مقابل روی آنها چیست. 

یکی از دلایل رفتارهای غیرجراتمندانهنبود آشنایی با حقوق فردی است؛ به عبارت دیگر تا وقتی با حقوق خود آشنا نباشیم، نمی توانیم از آن حقوق دفاع کنیم.

قبل از اینکه بخواهیم رفتار جرأتمندانه از خودمان نشان دهیم، باید ببینیم آیا می توانیم با پیامدهای رفتار جرأتمندانه زندگی کنیم یا نه؟ هرچند که رفتار جرأتمندانه در اکثر موارد نتایج مثبتی به همراه دارد، اما بعضی از مردم ممکن است نسبت به آن واکنش منفی نشان دهند.     

اجزای رفتار جراتمندانه را بشناسیم

۱ - همدلی/ تصدی: چیزی بگویید که نشان دهد شما موقعیت نفر مقابل را می فهمید و درک می کنید؛ این به آنها نشان می دهد که شما قصد دعوا کردن ندارید.

۲ - طرح مسأله و مشکل: این قسمت مربوط به شرح مشکل و نارضایتی شماست و توضیح می دهد که چرا شما نیاز دارید که چیزی تغییر کند.   
۳ - طرح خواسته شما: این یک درخواست مشخص برای تغییر یک رفتار مشخص در طرف مقابل است. 

متاسفانه بسیاری از مشکلات ارتباطی به خاطر این است که افراد سعی می کنند ذهن یکدیگر را بخوانند یا از طرف مقابل توقع دارند که ذهن آنان را بخواند؛ اگر از دیگران توقع دارید که خواسته های شما را در نظر بگیرند و آنها را برآورده کنند باید بتوانید این خواسته ها را مشخص بیان کنید و آنها را به طریقی برای طرف مقابل بگویید که او مشتاق شود که به این نیاز شما پاسخ خوبی بدهد.

فکر کردن به اینکه بخواهید از این به بعد جرأتمند باشید، شاید کمی دشوار به نظر برسد، به همین دلیل ابتدا جرأتمندی را با افرادی که نمی شناسید امتحان کنید؛ فردی را که فکر می کنید جرأتمند است در نظر آوردید و تصور کنید که شما جای او هستید. وقتی افراد جرأت ورزی را شروع می کنند، احساس احترام به خود مانند جرقه ای زده می شود و سپس آرام آرام از یک نور کم سو به یک شعله تبدیل می شود؛ وقتی شما به خود احترام می گذارید بقیه آن را درک می کنند و آنها هم به شما احترام می گذارند و این هدف نهایی ارتباطات جرأتمندانه است.  

«ندا خورشیدیان»، مسوول واحد سلامت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز  

  • گروه خبری :آخرین اخبار,اخبار وب دا,بدانیم و اقدام کنیم
  • کد خبری :89319
  • گروه خبری : اطلاعیه ها,تازه های خبر
  • کد خبری : 89377
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید